Робота з текстом.
Тарас Шевченко й сучасність
(1—6) Доля відбила на нашому поколінні знаменну й прикметну
печать: йому випало жити у вимогливу й високу пору визначальних змін, працювати
й самоутверджуватися в час великих звершень. Кожен день цього відповідального
періоду мимоволі набуває історичної ваги й значущості. Сьогодення для нас є не
просто часом нинішнім, а й самою історією — пророчою й одухотвореною. Ми
приречені вдивлятися не лише в минуле, а й у явища, яким ми є творцями й
свідками, збирати все, з’ясовуючи саму сутність історичного процесу.
(7—9) Усвідомлення значення етапних подій нашої історії,
звернення до велетів національного духу, вшанування їх є виправданим,
необхідним і обов’язковим знаком власного самовизначення й осмислення свого
минулого та сьогодення.
(10—14) Важко назвати поета, який би стільки значив у житті
свого народу, як Тарас Шевченко. Печать Шевченкового духу лежить на всіх ділах
і діях, на всіх сторонах суспільного й культурного розвитку українського
народу. Тільки геній Тараса Шевченка з його самопожертвою, всеосяжною любов’ю
до України зумів залучити всі скарби народного духу, всю героїку народної
історії до процесу національного відродження.
(15—18) Тарас Григорович Шевченко народився в час, коли трагічно
завершилося чергове коло нашої історії. Коли вже відбуяла перша хвиля молодої,
романтичної сили української нації. Позаду — дзвін шабель у Дикому полі,
лопотіння козацьких хоругв під Царгородом, тупіт копит коней Петра Дорошенка
під Москвою, крякання воронів над бусурманськими черепами в запорізькій ковилі.
(19-22) Позаду була слава Жовтих Вод, судьбище Переяслава.
Далі — моторошна Руїна української державності, української душі й духу. З
козацької руки вибито лицарську шаблю, а гетьманську булаву перетворено на
забавку. Державні знамена розірвано на онучі. У нас лишилося лише Слово. Воно
чекало на свого апостола.
(23-26) Отож, коли на папір лягли рядки «Причинної» — «Реве та
стогне Дніпр широкий...» — розпочалася зовсім нова, для багатьох незбагненна й
досі, історія нашого національного духу й нашої державності. Вона потужно
пульсувала, до знемоги боролася за самозбереження саме у Слові. У слові Тараса
Шевченка: «...возвеличу Малих отих рабів німих! Я на сторожі коло їх Поставлю
слово...»
(27—32) І одразу приходить на думку біблійне: «На початку було
Слово...» Ця істинна даність відвічна, але пророцтво її відчувають і
послуговуються нею лише одиниці. На той час із метою власного порятунку нація
вже не здатна була висунути Воїна — Організатора силового захисту. Нація для
свого порятунку потребувала іншого — відродження Духу. Шевченко і з’явився як
поет, чиє слово наділене досі небувалою енергетичною силою, здатною відродити
Дух нації. Суспільство є втіленням Слова, а Слово — виразник суспільства.
(33-35) Україна — унікальне явище в світовій історії, коли нація
й держава завдячують своєму існуванню одній людині — Тарасові Шевченку. А щоб
стати тим, ким він став, Шевченко пройшов жорсткі випробування на національну
зрілість.
(36-39) Шевченкова творча спадщина — це ціла академія для нашого
народу, якій може по-доброму позаздрити будь-який люд світу. У цій академії
сконцентровано все: наша мова, історія, звичаї та традиції, наша мораль, етика
й естетика, національна філософія, основи українознавства й державотворення,
найвища наша духовність; наше минуле, сучасне і майбутнє.
(40—43) Нащадок уярмлених козаків, він оспівав козацьку волю,
вольний козацький дух, у козацтві бачив запоруку вільної праці на вільній
землі, закликав поневолених, безправних українців пригадати, як батьки боронили
волю, допомагав українцям зрозуміти самих себе, збагнути свою суверенну
національну особливість, яку ми й сьогодні ніяк не збагнемо.
(44—46) Шевченко один був спроможний обміряти своїм генієм усе
українське життя, усю нашу історію. Отакої любові до рідної землі він учив нас:
«Свою Україну любіть, Любіть її... Во врем’я люте, В останню
тяжкую минуту За неї Господа моліть».
(47—51) Тому ми й сьогодні кличемо його на допомогу, кличемо на
наші тяжкі перехрестя, шукаємо в ньому порятунку, просимо поради. Адже це він
знайшов ту істину, яка не дала нації загинути, — істину національно-визвольної
боротьби, яку втілив у формулі: «Кайдани порвіте!» Тобто — знайдіть себе,
підніміться до рівня вільних людей. Не гніться, прозріте: імперія ця ница, її
правителі — жорстокі й несправедливі.
(52-54) Вплив Тараса Шевченка на формування свідомості,
світогляду нації — неоціненний, незбагненний. У тих страшних умовах він був
вільний душею і вчив цього інших. Ми всі виховані Шевченком. От чи всі
виховані?!..
(55-57) Розмова про Шевченка як національного поета й
національного месії, і як першого Достойника Честі в Україні потребує
підсумкової його характеристики. Навряд чи можна ще щось додати до висновку,
який свого часу зробив Іван Франко у своїй «Посвяті»:
(58—64) «Він був сином мужика — і став володарем у царстві духа.
Він був кріпаком — і став велетнем у царстві людської культури. Він був
самоуком — і вказав нові, світлі й вільні шляхи професорам і книжним ученим.
Десять літ він поневірявся під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії
зробив більше, ніж десять переможних армій. Доля переслідувала його в житті,
скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі на ржу, ані
його любов до людей — у ненависть і погорду, а віри в Бога — у зневіру,
песимізм. Доля не шкодувала йому страждань, але не пожаліла втіх, що били зі
здорового джерела життя.
(65-67) Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по
смерті — невмирущу славу і все- розквітаючу радість, яку в мільйонів людських
сердець усе наново збуджуватимуть його твори. Отакий був і є для нас,
українців, Тарас Шевченко». (За К. Панасюк)
802 слова
1. В основі заголовка лежить логічне відношення
А протиставлення
Б причиново-наслідкове
В зіставлення
Г взаємовиключення
2. Перший абзац відіграє в композиції тексту роль
А тези подальшого міркування
Б вступу до викладу
В визначення поняття
Г показ позиції автора
3. Основна ідея тексту найточніше виражена реченням
А Усвідомлення значення етапних подій нашої історії, звернення
до велетів національного духу, вшанування їх є виправданим, необхідним і
обов’язковим знаком власного самовизначення й осмислення свого минулого та
сьогодення. (7—9)
Б Шевченкова творча спадщина — це ціла академія для нашого
народу, якій може по-доброму позаздрити будь-який люд світу. У цій академії сконцентровано
все: наша мова, історія, звичаї та традиції, наша мораль, етика й естетика,
національна філософія, основи українознавства й державотворення, найвища наша
духовність, наше минуле, сучасне і майбутнє. (36-39)
В Шевченко один був спроможний обміряти своїм генієм усе
українське життя, усю нашу історію. Отакої любові до рідної землі він учив нас:
«Свою Україну любіть, Любіть її... Во врем’я люте, В останню
тяжкую минуту За неї Господа моліть». (44—46)
Г Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті —
невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець усе
наново збуджуватимуть його твори. (65—67)
4. Слово кріпак (рядки 58—64) означає
А наймит
Б виборна службова особа, що обіймала одну з
адміністративно-військових посад в Україні в XVII-XXVIII століттях
В поміщик у старій Польщі, Литві, Україні
Г особисто залежний від поміщика й прикріплений до земельного
наділу селянин
5. Прикметник ница в реченні «Не гніться, прозріте: імперія ця,
ница, її правителі — жорстокі й несправедливі» (рядки 47—51), можна замінити
словом
А бідна
Б суперечлива
В негідна
Г незрозуміла
6. Текст належить до стилю мовлення
А наукового
Б офіційно-ділового
В розмовного
Г публіцистичного
7. Укажіть рядок, у якому подано ознаки стилю тексту.
А Уживання термінів, логічність, точність, обґрунтованість
викладу
Б широке використання побутової лексики, емоційно забарвлених і
просторічних слів, неповних речень
В пристрасність викладу, наявність окличних речень, питань,
уживання суспільно-політичної лексики, емоційно-забарвлених слів
Г переважання стилістично нейтральних мовних засобів, уживання
канцелярської лексики, точний виклад
8. Текст за типом мовлення є
А описом
Б розповіддю
В роздумом
Г роздумом з елементами опису
9. Правильно визначено тему тексту в рядку
А роль генія Тараса Шевченка в боротьбі за незалежність України
Б роль Тараса Шевченка в культурному відродженні українства
В усвідомлення ролі творчості Тараса Шевченка
Г ушанування пам’яті Тараса Шевченка
10. У реченні «Він був сином мужика — і став володарем у царстві
духа» (рядок 58) є
А гіпербола
Б антитеза
В алегорія
Г уособлення
11. Фразеологізм приходить на думку в реченні «І одразу
приходить на думку біблійне: “На початку було Слово...”» (рядок 27) означає
А виникає бажання
Б пригадується
В робиться висновок
Г цитується
12. Остап Вишня про Кобзаря сказав так: «Тарас Шевченко! Досить
було однієї людини, щоб урятувати цілу націю». Підтвердьте цю думку,
використавши зміст наведеного тексту.
___________________________________________________________________________
Немає коментарів:
Дописати коментар